دلیل صدای زیاد یخچال | افشین کالا

دلیل صدای زیاد یخچال را در بعضی از مواقع ضمن خرابی قطعات داخلی بایستی جست‌وجوی نمایید و گاهاً به علّت تراز نبودن برروی زمین و یا کثیفی‌ موتور فن‌های کندانسور اواپراتور می‌باشد. با استناد به این موضوع که چه صداهایی از یخچال به گوش شما می‌رسد می‌توان دلیل را شناسایی کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام نمود. شما می‌توانید جهتِ کسبِ اطلاعاتِ بیشتر حول محور این مسئله با ما در ادامه این مطلب از افشین کالا همراه باشید.

دلیل صدای زیاد یخچال نوفراست

یخچال نسل جدید همگی به سیستم یخ‌زدایی و نوفراست مجهز می‌باشند و در اصطلاح بدون برفک هستند. داخل این یخچال‌ها هیتر به گونه دوره‌ای آغاز به کار می‌نماید و با گرم کردن کابین شرایط را جهتِ ذوب گردیدن برفک‌ها مهیا می‌سازد. در بسیاری از حالات دلیل صدای زیاد یخچال نوفراست، آغاز به کار نمودن هیتر می‌باشد. زمانی‌که هیتر آغاز به کار می‌نماید، چیزی شبیه به تَق تَق به گوش خواهد رسید که چنانچه کم و کوتاه مدّت باشد طبیعی بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

صدای تَق تَق یخچال با لوله بی‌کیفیت

چنانچه که صدایی شبیه به تَق تَق یا قولنج شکستن از داخل یخچال به گوش می‌رسد، امکان دارد دلیل و منشأ آن لوله بی‌کیفیت دستگاه باشند. لوله داخل یخچال و فریزرها با فوم مخصوص پوشانیده می‌شود. چنانچه که این لوله‌ها کیفیت خوبی نداشته در صورت انبساط و انقباض و برخورد آن‌ها به فوم منجر به ایجاد صدایی بسیار می‌شود. البته در بعضی از مواقع عدم کیفیت فوم‌ها می‌تواند دلیل صدای زیاد یخچال باشد که در هر صورت امکان رفع آن‌ها وجود ندارد. چرا که لوله‌ها داخل یخچال کار شده‌اند به همین علّت بررسی آن‌ها نیاز به تخصص بالایی نخواهد داشت و تمامی بدنه دستگاه بایستی باز گردد که ریسک بزرگی است! لذا توصیه می‌کنیم از صدای تَق تَق یخچال که غیرطبیعی می‌باشد، چَشم پوشی ننمایید.

صدای موتور فن اواپراتور یخچال

داخل یخچال‌ و فریزر نسل جدید چندین فن وجود دارد که هریک وظایف متفاوتی را برعهده خود دارند. به علّت تأثیر بسیار بالای لوله‌های اواپراتور بر سرد گردیدن دمای کابین، فن کوچکی در کنار آن نصب می‌گردد. این فن‌ها چنانچه که از کیفیت مطلوبی بهره‌مند نباشد یا بدان‌ها ضربه وارد گردد امکان دارد دچار خرابی بشود. چنانچه که موتور فن خراب شده یا گرد و غبار بسیاری برروی آن انباشته بشود، در پایان صدای غیرعادی یخچال به وجود خواهد آمد. جهتِ پیش‌گیری از به وجود آمدن صدای غیرطبیعی و بسیار در یخچال توصیه می‌کنیم موتور فن اواپراتور به حالتِ مرتب تمیز شده و روغن کاری بشود!

صدای موتور فن کندانسور

از سایر فن‌های موجود در یخچال فریزرها می‌توان به فن کندانسور اشاره نمود. این قبیل از فن‌ها نیز به علّت انباشته گردیدن گرد و غبار یا ورود ضربه بدان و حتی شُل گردیدن اتصالات ایجاد صدا خواهد کرد. توجه داشته باشید که خراب گردیدن این فن نه فقط دلیل صدای زیاد یخچال است، بلکه مشکلات دیگری چون تجمع آب درون یخچال و سرد نگردیدن دمای کابین یخچال را به همراه دارد. به همین خاطر است که بایستی هرنوع صدای غیرطبیعی در یخچال و فریزر را جدی انگاشت. چرا که این صداها به عبارتی علامت و راهنمای برای پی بردن به شرایط داخلی یخچال است.

صدای غیرعادی به علّت فرسودگی یخچال

یکی دیگر از دلایل صدای زیاد یخچال، پایان طول عمر و فرسودگی یخچال است. هریک از یخچال و فریزرهای ایرانی و خارجی در نهایت طول عمر مشخصی خواهند داشت و با گذر زمان به مرور فرسوده‌ می‌شوند. با بیشتر شدن طول عمر یخچال فریزر امکان دارد اتصالات داخلی و پیچ و مهره آن‌ها شُل گردیده باشد. به همین خاطر با روشن شدن موتور قسمت‌هایی که اتصالات آن‌ها شُل گردیده است دچار لرزش شده و صدای آزار دهنده‌ای تولید خواهد کرد. بررسی اتصالات داخلی و محکم نمودن آن‌ها نیاز به تخصص در تعمیر یخچال فریزر خواهد داشت.

شکستن پروانه فن یخچال

ضربه‌هایی که بنابر دلایل گوناگون امکان دارد به فن یخچال وارد گردد، منجر به خمیدگی یا شکستگی پروانه آن‌ها می‌شود و دلیل صدای زیاد یخچال است. پروانه‌هایی که اندکی انحنا دارند در زمان چرخیدن به بدنه فن برخورد می‌نماید و به همین دلیل صدایی بسیار ایجاد خواهند کرد. لذا پیشنهاد می‌نماییم پیش از هر نوع اقدام ابتدا بررسی نمایید که آیا پروانه فن سالم است یا خیر! در صورت سالم نبودن فن را عوض کنید.

صدای بسیار به علّت خرابی در لولای درب یخچال

درب تمامی یخچال و فریزرها به لولا متصل گردیده و از این طریق به بدنه وصل می‌شود. چنانچه که لولا دچار خرابی گردیده باشد یا ترک و فرسودگی در آن ایجاد شود، با باز و بستن درب صدای غیرطبیعی به گوش خواهد رسید. بررسی لولا و تعویض آن نیازمند وجود مهارت است و بهتر است با تیم تعمیر لوازم خانگی تماس حاصل فرمایید.

صدای بسیار بالای موتور یخچال

موتور و یا کمپرسور از حائز اهمیت‌ترین و اصلی‌ترین قطعات داخلی یخچال و فریزر است. این قطعه بسیار مهم داخل لرزه‌گیر جای می‌گیرد تا بعد از روشن شدن بدان آسیب وارد نشود. چنانچه که بعد از روشن شدن یخچال صدای بسیار و غیرطبیعی از آن به گوش رسد، بررسی نمایید که آیا لرزه‌گیر سالم می‌باشد و یا خیر!

دلیل صدای قُل قُل یخچال از چیست؟

تا به امروز صدایی شبیه به قُل قُل و جوشیدن از درون یخچال به گوش شما برخورد کرده است؟ این صدا غالباً پس از اسباب کشی و جابه‌جایی دستگاه نیز در زمان نصب اوّلیه آن به گوش ما برخورد می‌کند و به مرور کاهش پیدا می‌کند. دلیل صدای زیاد یخچال در چنین مواقعی ورود روغن کمپرسور به لوله کندانسور است.

علّت صدای وِز وِز یخچال

از صدای غیرطبیعی یخچال که بسیار متداول است می‌توان به وِز وِز اشاره کرد. این صدا در موقعیتی بروز خواهد کرد که یخچال فریزر روی زمین به خوبی تراز نشده باشد. به این مسئله توجه داشته باشید که تراز نبودن یخچال موجب کاهش طول عمر آن خواهد شد و به همین دلیل بایستی دلیل صدای زیاد یخچال در این شرایط را جدی گرفت. از دیگر دلایل صدای زیاد و شبیه به وِز وِز یخچال می‌توان به عدم اتصال لوله آب به یخچال دارای آب‌سرد کُن اشاره کرد. با اتصال لوله آب به دستگاه می‌توان این صدا را کاهش داد. علاوه بر تمامی این‌ها چنانچه که لوله آب متصل است ولی فشار آب بیش از حد می‌باشد، با کاهش فشار صدای غیرطبیعی یخچال قطع خواهد شد.

دلیل صدای خِر خِر یخچال

از دیگر صدای غیرطبیعی یخچال می‌توانیم به صدای خِر خِر اشاره کنیم. چنانچه که یخچال صدای زوزه یا خِر خِر دهد، بایستی بدانید که لوله گاز فرسوده گردیده است. این نوع از صداها در یخچال کهنه و قدیمی بیشتر به گوش می‌رسد. جهتِ رفع مشکل نیاز به شستشوی لوله‌ها و مدار گاز به واسطهٔ تعمیرکاران است.

صدای ویبره یا لرزش یخچال

در این هنگام دلیل صدای زیاد یخچال می‌دانید چیست؟ به هنگامی‌که صدای ویبره از یخچال به گوش شما می‌رسد اصلاً جای نگرانی وجود ندارد! چرا که این صدا به دلیل وجود اشیاء و وسایل جانبی در کنار دستگاه رخ می‌دهد. در ابتدا بررسی کنید که آیا وسایل داخل یخچال به خوبی درون قفسه‌ها جای گرفته است و جای آن‌ها محکم است یا خیر!

صدای بالا و شبیه به سوت یخچال

چنانچه که یخچال و فریزر جدید دارید این صدا را بسیار شنیده‌اید! دلیل صدای زیاد یخچال به این هنگام به علّت کمپرسور است. کمپرسور در زمان کار صدایی شبیه به سوت خواهد داد و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. مگر به هنگامی‌که صدا بیش از اندازه است که باید جهتِ بررسی از یک تعمیرکار متخصص کمک دریافت کنید.

سخن آخر

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مطلب بتواند دلیل صدای زیاد یخچال شما بوده و قابل رفع باشد. شما می‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با تعمیرکارانِ متخصص تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...