دلیل خنک نکردن یخچال چیست؟

یکی از نگرانی‌های مصرف کنندگان، عدم خنک شدن یخچال فریزر است که دلیل خنک نکردن یخچال را برای شما دوستان عزیز در افشین کالا به صورت کامل شرح داده‌ایم و دیگر پس از مطالعه این محتوا، دیگر نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت. این‌گونه اگر که دستگاه شما برودت خود را از دست داده باشد یا دیگر خنک نکند، به آسانی در خانه قابل رفع خواهد بود. در واقع شما با مطالعه علّت خنک نکردن یخچال‌ می‌توانید به راحتی در خانه یخچالتان را عیب‌یابی نموده و بدون پرداخت هزینه مشکل را رفع کنید. بنابراین بهتر است با افشین کالا در طول این محتوا همراه باشید.

دلیل سرد نشدن یخچال چیست؟

در این نوشتار به دلیل خنک نکردن یخچال و این موضوع که چرا یخچال شما سرد نمی‌شود، می‌پردازیم. فراموش نکنید با مطالعه این مطلب از لوازم خانگی افشین دیگر به تعمیرکار جهتِ تعمیر یخچال خود نیاز نخواهید داشت. یخچال در روزهای مختلف سال باید در دمای معینی کار نماید تا محصولات و مواد خوراکی ما را به خوبی و تازه نگهداری کند! سرد گردیدن بیش از اندازه یخچال منجر به یخ‌زدگی مواد غذایی می‌گردد و گرم شدن یا خنک نکردن آن موجب خرابی آن‌ها خواهد شد. کمتر کسی را سراغ داریم که از سرد شدن بیش از اندازه یخچال‌ خود گله کند! عمدتاً اگر با این مسئله مواجه شویم اغلب به علّت عدم تنظیم دمای یخچال است‌. هرچند برخی از عوامل فنی نیز در این خرابی‌ها نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین عوامل خنک نشدن این کالای خانگی خواهیم پرداخت.

ولی یکی از مشکلات متداول یخچال‌ها عدم خنک کنندگی لازم یا سرد نکردن یخچال‌ است. دلیل خنک نکردن یخچال هم می‌تواند از عوامل فنی نشأت گیرد و هم می‌تواند زیرسایهٔ عدم رعایت برخی از نکات در استفاده از یخچال رُخ دهد. ما در این متن به علل فنی و غیرفنی که منجر به سرد نشدن یخچال‌ می‌شود، خواهیم پرداخت. امیدواریم شما در صورت روبه‌رویی با چنین مشکلاتی بتوانید با مطالعه این نوشتار از ما به عیب‌یابی یخچال‌ خود واقف گردید.

سه دلیل خنک نکردن یخچال‌ به علت اشتباهات ما!

 

سه دلیل خنک نکردن یخچال‌ به علت اشتباهات ما | افشین کالا

 

در ابتدا سه دلیل بسیار ساده خنک نکردن یخچال که چک نمودن آن‌ها برای بانوان خانه‌دار ساده است را توضیح می‌دهیم!

  • عدم تنظیم صحیح درجه دما، منجر به سرد نشدن یخچال‌ خواهد شد.
  • شما یخچال را در دمایی درست تنظیم ننموده‌اید.
  • هریک از یخچال‌ها در شرایط زمستانی و تابستانی نیاز خواهد داشت تا دمایی متفاوت برای آن در نظر انگاشته شود.‌
  • غالباً در روزهای زمستانی دمای یخچال برروی سه یا چهار و در روزهای تابستانی برروی یک یا دو درجه بایستی تنظیم گردد.
  • ولی ممکن است بعضی از دوستان عزیز به دور از این اطلاعات اصلاً دمای یخچال خود را چک نکنند.‌
  • این موضوع منجر می‌شود گاهی اوقات یخچال برروی دمای شش الی هفت تنظیم گردیده باشد که طبیعی خواهد بود خنک کنندگی یخچال‌ کم باشد‌.

بنابراین یکی از دلیل خنک نکردن یخچال در عدم تنظیم درست درجه دما خلاصه می‌شود که باید مورد توجه باشد.

  • مواد خوراکی بیش از اندازه درون یخچال یکی از علل خنک نکردن آن است.
  • ابتدا آن‌که مقدار هوای کمتری درون یخچال تولید می‌گردد و هر مرتبه با باز و بسته شدن یخچال‌ این میزان هم خارج خواهد شد.
  • دوم آن‌که بعضی از مواد غذایی امکان دارد سرماسازهای یخچال را مسدود بنمایند.
  • شما نباید بسته‌هایی بزرگ را در قسمت انتهایی یخچال و هواسازهای آن جای دهید.
  • وجود مانع برای گردش هوا دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود.
  • همانطور که شما هم می‌دانید موتور یخچال در قسمت پشتی آن قرار دارد و اغلب فن برای آن‌که موتور را خنک نماید نیاز به جریان هوای حداقلی خواهد داشت. اکنون چنانچه که یخچال را در قسمتی دنج و کم هوا جای دهید و قسمت پشتی آن را سفت و محکم به دیوار بچسبانید و یا بخصوص به قسمتی پارچه‌ای و پلاستیکی بچسبد، مقدار دریافت هوا کاهش پیدا خواهد کرد. این مسئله نیز منجر به داغ شدن کمپرسور یخچال و کم گردیدن توان خنک کنندگی موتور می‌گردد.

10 دلیل خنک نکردن یخچال که فنی هستند!

 

10 دلیل خنک نکردن یخچال که فنی هستند | افشین کالا

 

عواملی نیز وجود دارد که امکان دارد به علّت عملکرد بسیار یخچال‌ فریزر، فرسودگی و یا خرابی یا بنابر هر دلیلی اجازه خنک نمودن به یخچال را ندهد. این علل بسیار زیاد است و حدوداً می‌توان چنین گفت به علّت آن‌که مسئولیت یخچال خنک کردن است و تمامی قطعات مورد استفاده درون یخچال به صورت همپوشانی عمل می‌نمایند، خرابی هر قطعه حتی ناچیز در بطن یخچال‌ می‌تواند در فرآیند کاری و کم شدن خنک کنندگی آن اثرگذار باشد. لذا حائز اهمیت‌ترین دلیل خنک نکردن یخچال به شرح ذیل است؛

  • خرابی لاستیک یا لولای درب یکی از علل خنک نکردن یخچال

خرابی لاستیک یا لولای درب یکی از دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود که در قسمت زیر به خوبی شرح خواهیم داد:

در صورتی‌‌که درب یخچال شما به درستی بسته نشود، به مرور زمان برودت از میان خواهد رفت. نهایتاً سرمای مطلوبی درون یخچال جریان پیدا نمی‌کند! در واقع خشک شدن لولای درب و یا دفرمه گردیدن لاستیک و خود درب مانع از بسته شدن کامل درب یخچال خواهد شد. شما می‌توانید به لولای درب کمی روغن زنید، البته در صورت خرابی امکان تعویض آن هم وجود دارد. در صورتی هم که درب یخچال از حالت خود خارج گردد، بایستی عوض شود. ممکن است لاستیک کیفیت و یا چسبندگی خود را از دست دهد، که منجر به خروج هوای خنک و ورود هوای گرم به درون یخچال می‌شود. پس اگر که شما با چالش سرد نشدن یخچال‌ مواجه شدید، حتماً لاستیک را چک نمایید. این مورد اغلب در یخچال دوقلو مشاهده شده است.

  • معیوب بودن کمپرسور و رله اورلود یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال‌

معیوب بودن کمپرسور و رله اورلود یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود که در قسمت ذیل بررسی خواهیم کرد:

جالب است بدانید که کمپرسور یخچال با تبدیل گاز به مایع و نیز پمپاژ آن به اواپراتور منجر به خنک شدن یخچال‌ می‌شود. چنانچه که کمپرسور یا رله اورلود بنابر هر دلایلی آسیب دیده باشد، روند خنک نمودن یخچال انجام نخواهد شد. جهتِ چک کردن این مسئله در ابتدا کمپرسور را تست نمایید تا سالم بوده و ایرادی نداشته باشد. همچنین اگر که رله کمپرسور خراب شده باشد، موتور توانایی شروع به کار را نداشته و نهایتاً با مشکل عدم سرمای یخچال‌ مواجه می‌شود.

  • کمبود یا نشتی گاز یکی از علل سرد نکردن یخچال و فریزر

کمبود گاز یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود که در ادامه بررسی می‌نماییم:

چنانچه که گاز یخچال شما کم باشد منجر به برودت کم در یخچال خواهد شد. همچنین این مسئله را در نظر داشته باشید که گاز کم موجب یک‌سره کار نمودن یخچال و فریزر خواهد شد که نهایتاً به مرور زمان باعث سوختن موتور دستگاه می‌شود. همچنین در صورتی‌که یخچال‌ شما با نشتی گاز روبه‌رو شده باشد، در ابتدا سرمای یخچال کم شده و در پایان به انتها می‌رسد‌. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در نشتی گاز ابتدا یخچال و سپس فریزر سرمای خود را از دست خواهند داد. در این هنگام شما باید در راستای شارژ گاز یخچال اقدام بنمایید.

  • مشکل در لوله کندانسور یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال

وجود مشکل در لوله کندانسور یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود که در ادامه آن را شرح می‌دهیم:

چنانچه که موتور کار نموده و کندانسور گرم باشد، نشانه‌ای از سالم بودن یخچال است. حال در صورتی‌که کمپرسور کار نموده ولی کندانسور گرم نباشد، یخچال‌ و فریزر شما دچار برخی از عیوب شده و در نتیجه سرمای مناسبی نخواهد داشت. مشکل امکان دارد مربوط به کیپ کردن مدار کندانسور باشد. زمانی‌که کمپرسور دچار مشکل گردیده باشد روغن با گاز وارد مدار کندانسور خواهد شد. نهایتاً این مسئله موجب کیپ شدن لوله کندانسور شده که یخچال‌ سرمای درون خود را از دست می‌دهد.

  • خراب بودن فن کمپرسور یکی از مشکلات و مسائل خنک نکردن یخچال

حال آن‌که خراب بودن فن کمپرسور می‌تواند یکی از دلایل عدم خنک کردن یخچال باشد که تجزیه و تحلیل کرده‌ایم:

فن کمپرسور در قسمت پشتی یخچال و در کنار موتور قرار گرفته است. کار فن کمپرسور یخچال خنک نمودن موتور یخچال است. چنانچه که این فن خراب شود، کمپرسور داغ گردیده و نهایتاً یخچال شما سرمای خود را از دست خواهد داد. پس خراب بودن فن کمپرسور یکی دیگر از دلیل خنک نکردن یخچال به شمار می‌رود. این مورد نیز اغلب در ساید بای ساید مشاهده شده است.

  • خراب بودن فن اواپراتور دلیل خنک نکردن یخچال

خراب بودن فن اواپراتور دلیل خنک نکردن یخچال است که در ادامه بررسی خواهیم کرد:

فن اواپراتور در قسمت فریزر جای گرفته است. مسئولیت فن اواپراتور هدایت سرما از قسمت فریزر به قسمت یخچال است. چنانچه که این فن صدمه ببیند نهایتاً منجر به سرد نکردن یخچال می‌شود. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در برخی از مدل‌های یخچال ساید بای ساید، دو اواپراتور تعبیه گردیده است. هم در بخش یخچال و هم فریزر هرکجا که اواپراتور باشد، فن وجود دارد. هریک از فن‌ها مسئولیت انتقال سرما را به یخچال‌ یا فریزر را دارد. چنانچه که هریک از آن‌ها دچار نقص شود، برودت منتقل نشده و در نتیجه سرمای یخچال‌ یا فریزر از میان می‌رود.

  • خرابی دمپر هوای یخچال یکی از دلایل سرد نشدن!

وظیفه دمپر هوای یخچال چون شبکه کولر است. در صورتی‌که دریچه دمپر خراب باشد، برودت به درون یخچال وارد نخواهد شد. چنانچه که چیدمان مواد غذایی مانع از کار دمپر در یخچال بشود و جلوی آن را بگیرد، یخچال سرمای مطلوبی تولید نخواهد کرد. جالب است بدانید که دو مدل دمپر وجود دارد! دمپر الکترونیکی و مکانیکی! توصیه می‌کنیم که درجه دمپر را برروی مینیمم قرار بدهید. چنانچه که دریچه دمپر مکانیکی بسته است، می‌توانید به آسانی با دست دریچه آن را بازتر بنمایید. ولی در صورت وجود مشکل در دریچه دمپر الکترونیکی باید سنسور تعویض گردد.

دلیل خنک نکردن یخچال زمانی‌که موتور کار می‌کند!

 

دلیل خنک نکردن یخچال زمانی‌که موتور کار می‌کند | افشین کالا

 

یکی از مشکلات عدیده‌ای که امکان دارد کاربران با آن روبه‌رو شوند، این است که موتور یخچال کار می‌کند ولی هیچ‌گونه سرمایی وجود ندارد! ما در ادامه دلیل خنک نکردن یخچال در این شرایط را بررسی خواهیم کرد؛

یکی از حائز اهمیت‌ترین عللی که می‌توان برای این مشکل طرح کرد، خرابی فن اواپراتور است که منجر به پیش‌گیری از سرماسازی فضای داخلی یخچال خواهد شد. از سویی برد الکترونیکی یکی از اصلی‌ترین قطعات یخچال است که امکان دارد قسمی از این قطعه که فرمان موردنیاز جهت خنک کردن یخچال را برعهده خود دارد، دچار مشکل گردد.

چنانچه که لوله کندانسور هم کیپ گردیده باشد، سرما از بین خواهد رفت. در صورتی‌که قطعات سیستم دیفراست؛ سنسور دیفراست، ترمودیسک، المنت، ترموفیوز دچار مشکل شوند، اواپراتور یخ زده و در نتیجه سرما به درون یخچال راه پیدا نمی‌کند. اگر که قسمت فاضلاب گرفته باشد، به مرور زمان یخچال سرد نخواهد کرد، ولی موتور به کار خود ادامه می‌دهد. ممکن است این مورد درباره یخچال کوچک هتلی بیشتر صدق کند.

چرا یخچال روشن است ولی سرمایی ندارد؟

 

چرا یخچال روشن است ولی سرمایی ندارد؟ | افشین کالا

 

در بعضی از مواقع مصرف‌کنندگان یخچال‌ فریزر گوناگون با این رخداد مواجه می‌شوند که یخچال روشن بوده ولی هیچ‌گونه سرمایی ندارد‌. جالب است بدانید این مشکل می‌تواند بنابر دلیل بروز مشکلات متنوعی رُخ دهد!

امکان دارد رله و اورلود یخچال‌ دچار ایراد شده باشد که مانع از سرد شدن یخچال می‌گردد و بایستی این بخش‌ها از جانب شما بررسی گردد. ترموستات و یا سنسور محیطی قطعه‌ای می‌باشد که با خرابی آن‌ها، کمپرسور فرمان نگرفته و نهایتاً یخچال سرد نمی‌نماید. بروز هرگونه مشکل می‌تواند دلیل خنک نکردن یخچال باشد و روند سرماسازی یخچال را با اختلالاتی مواجه کند.

دمپر یخچال یکی از قطعاتی به شمار می‌رود که با باز شدن آن سرما به داخل فضای یخچال وارد گردیده و به هنگامی‌که دریچه آن باز نگردد، یخچال خنک نمی‌گردد. از دیگر علل روشن بودن یخچال‌ و عدم وجود سرما می‌توانیم به خرابی لاستیک دور درب، فن، تمام گردیدن گاز و وجود اختلالاتی در برد الکترونیکی اشاره نماییم. فراموش نکنید که تمام عوامل بالا صرفا برای یخچال نبوده و درباره فریزر تک نیز صدق خواهد کرد.

سخن آخر

ما در این محتوا از افشین کالا سعی نمودیم شما را با دلیل خنک نکردن یخچال آشنا سازیم. همانطور که مطالعه نمودید این دلایل متعدد بوده و لازم است شما هریک از آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید. این‌گونه می‌‌توانید بدون حضور تعمیرکار به مشکل یخچال خود پی برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...