آرمین حسینی موتور اینورتر چیست؟ مزایای باور نکردنی Inverter

آرمین حسینی بدون دیدگاه
قابلیت اینورتر چیست؟ | افشین کالا

10 دقیقه مطالعه

قطعاً بسیاری از ما بر روی لباسشویی، ظرف‌شویی یخچال و یا سایر محصولاتی که برای فعالیت خود نیازمند به انرژی هستند مشاهده نموده‌اید. این واژه امروزه بر روی اکثر محصولاتی که شما امروزه در منزل خود به صورت روزانه استفاده می‌کنید نوشته شده است، اما بسیاری از مصرف کنندگان یا ساده از روی این کلمه می‌گذرند و یا معنی آن را نمی‌دانند. سؤالی که در انتها ذهن تمامی مصرف کنندگان را به خود درگیر می‌کند این است که اینورتر چیست؟

بسیاری از مصرف کنندگان معنای دقیق و صحیح این کلمه را نمی‌دانند و فرض می‌کنند که این قابلیت برای لوازم خانگی لازم و ضروری نبوده از اهمیت خاصی برخوردار نیست. اما امروزه تمامی متخصصان و مسئولانی که دستی در تولید محصولات دارند که با استفاده از انرژی فعالیت می‌کند، به فکر این هستند که از این قابلیت بسیار مهم و ویژه در تمامی محصولات خود استفاده نمایند. با توجه به اینکه این موضوع بسیار برای کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید کننده مهم و حیاتی است و در تلاش هستند تا محصولات خود را با این ویژگی منحصر به فرد تولید نمایند توجه می‌شویم که از قابلیت‌های بسیار مهمی است که برای هر یک از محضولات لازم است. اگر شما نیز از دسته مصرف کنندگانی هستید که ار این قابلیت اطلاعاتی چندانی ندارید پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با افشین کالا همراه شوید.

اینورتر چیست؟

اینورتر یک قابلیت بسیار ویژه است که امروزه در بسیاری از وسایل خانگی و صنعتی استفاده شده است. این قابلیت را امروزه با نام‌های متفاوتی مانند درایو موتور، اینورتور، درایو AC و غیره می‌شویند؛ این قابلیت بسیار ویژه در دستگاه‌های متفاوتی قرار گرفته است که سبب شده تا جریان مستقیم دیسی به جریان متناوب ایسی در این محصولات تبدیل شود که جریان برق متناوبی به میزان 220 ولت و فرکانس 50 هرتز تبدیل می‌کند. در این قابلیت کاربردی ابتدا جریان برق به صورت دیسی قرار گرفته و سپس به عملکرد اصلی اینورتر یعنی زمانی که جریان متناوب برق به اسی می‌رسد تبدیل می‌کند.

قابلیت بسیار منحصر به فرد اینورتر در محصولات برق و خانگی میزان جریان الکتریکی را بسته فعالیت‌های مختلف مانند دور موتور و ویژگی‌های دیگر تنظیم می‌نماید. در گذشته وسایلی که بسیاری از مصرف کنندگان در منزل خود استفاده می‌کردند از میزان مصرف انرژی بسیار بالایی برخوردار بوده و در طی مدت زمان کم وادار به تعمیر یا تعویص وسایل خانگی خود می‌شدند، اما امروزه با استفاده از این قابلیت بسبار ویژه درمحصولات خود سبب شده اند تا میزان دوام و طول عمر محصولات این کمپانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بتواند میزان دوام و طول عمر؛ همچنین سرعت و عملکرد موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همچنین این قابلیت منحصر به فرد در محصولات سبب شده تا با توجه به میزان بار داخل موتور میزان جریان برق را تنظیم نموده و به داخل موتور راه بدهد؛ به این ترتیب میزان عملکرد موتور به میزان قابل توجهی افزایش بیابد.

مزایا و قابلیت اینورتر در موتور چیست؟

اما حال که متوجه شده‌ایم اینورتر چیست، بهتر است با مزایای این تکنولوژی آشنا شویم. در گذشته تمامی موتورهایی که برندهای مختلف درون محصولات خود استفاده می‌کردند، به دلیل جریان مستقیم برق و عملکرد دائمی موتورها سبب شده تا میزان دوام و طول عمر آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به میزان زیادی نیز انرژی مصرف می‌کنند، این امر سبب شده تا موتورها به صورت دائمی با حداکثر سرعت خود فعالیت نموده و در نتیجه از میزان دوام و طول عمر بسیار پایینی برخوردار شود. همچنین این امر سبب شده تا میزان مصرف انرژی این محصولات به میزان قابل توجهی نیز افزایش یابد.

با استفاده از موتور مجهز به این قابلیت در این محصولات سبب شده تا میزان راندمان موتور افزایش پیدا نموده و از عملکرد صحیحی برخوردار شود، به این ترتیب میزان مصرف انرژی نیز در موتور اینورتر به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‎‌کند. با استفاده این موتورها در محصولات دیگر شما نیازی نیست که نگران مصرف بیش از حد انرژی و یا دوام و طول عمر پایین محصولات خود باشید. در این قسمت قصد داریم تا مزایای این موتور اینورتر را به شما معرفی کنیم. به طور کلی مزایای این ویژگی بسیار است که عبارتند از:

  • مصرف انرژی بهینه
  • کمک به حفظ محیط زیست
  • صدای کم
  • طول عمر بالا
  • راندمان بالا و عملکرد سریع

میزان مصرف انرژی بسیار کم

اگر از شما بپرسند اینورتر چیست، اولین چیزی که تمایل دارند از شما بشنوند، تاثیرات این ویژگی است. یکی از عواملی که با نصب موتورهای اینورتر درون محصولات دارای این موتورها مشاهده می‌شود، کاهش میزان مصرف انرژی است. در این محصولات به دلیل اینکه موتورهای آن‌ها بر اساس نیاز و خواست محصول مورد نظر فعالیت خود را تنظیم نموده و با حداکثر توان خود فعالیت نمی‌کنند سبب شده تا در میزان مصرف انرژی بسیار صرفه حویی نموده و میزان مصرف انرژی با استفاده از موتور اینورتر به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در نتیجه شما می‌توانید دیگر نگران مصرف بیش از حد خود برق نباشید.

سازگار با محیط زیست

اما دومین ویژگی در محتوا اینورتر چیست، سازگاری این تکنولوژی با محیط زیست است. برای تولید انرژی الکتریکی لازم است تا فرایندهای بسیار دشوار و پرهزینه‌ای را تقبل کرد تا بتوان مقداری انرژی الکتریکی را تولید نموده و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد؛ به همین دلیل برای مصرف برق لازم است که صرفه جویی‌های لازم را داشته باشیم و تمامی تلاش خود را نموده تا محصولاتی را انتخاب کنیم که میزان کمتری از انرژی را مصرف نموده و استفاده می‌کنند. برخی از لوازم آشپزخانه مانند یخچال که به صورت شبانه روز فعالیت می‌کنند، لازم است که انرژی کمتری نیز مصرف کند؛ به همین دلیل وجود موتور اینورتر درون یخچال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. موتور مجهز به این قابلیت با حداکثر توان خود فعالیت نمی‌کنند، بلکه براساس نیاز یک محصول عملکرد خود را هماهنگ می‌کنند، به این ترتیب انرژی کمتری نیز مصرف می‌شود.

صدای بسیار کم موتور اینورتر

یکی از معضل‌هایی که همواره بسیاری از مصرف کنندگان را به خود درگیر نموده و بسیاری از مصرف کنندگان در هنگام خرید محصولات به آن بسیار اهیمیت می‌دهند صدای بسیار بالای موتور وسایلی مانند یخچال است. بعضی از محصولات خانگی در هنگام روشن نمودن و شروع فعالیت خود از صدای بلند و آزار دهنده برخوردار بوده و موجب آزار و اذیت آن‌ها می‌شود. در موتور اینورتر به دلیل اینکه خاموش نمی‌شود و عملکرد آن کاهش می‌یابد، به همین دلیل از انرژی بسیار زیادی مانند انرژی اولیه نیاز نیست تا محصولات این کمپانی شروع به فعالیت کند.  این امر سبب شده تا موتور برای اینکه به میزان دور ایدآل خود برسد و صدای زیادی ایجاد ننماید. میزان دور موتور قابل تنظیم این موتورها سبب شده تا از میزان مصرف انریِ و در نتیجه صدای پایینی برخوردار شوند. حال متوجه این موضوع شدیم که اینورتر چیست و چه تاثیری بر صدای موتور محصولات خانگی دارد.

دوام و طول عمر بسیار بالا

موتورهای اینوتور به دلیل آنکه برای فعالیت خود نیازی ندارند که با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نموده و در نتجه بتوانند براساس نیاز محصول میزان دور موتور خود را تنظیم نمایند، به همین دلیل این امر سبب شده تا این موتورها با حداکثر توان خود فعالیت ننموده و میزان عملکرد خود را بسته به محصول تنظیم نماید. در نتیجه میزان دوام و طول عمر این محصولات به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از عملکرد صحیحی نیز برخوردار شود.

عملکرد بسیار سریع

موتور اینورتر ضمن دوام و طول عمر بسیار بالا، میزان مصرف انرژی کم و سازگاری با محیط زیست از علمکرد بسیار سریعی نیز برخوردار است. موتورهایی که به این قابلیت مجهز هستند نسبت به موتورهای معمولی، به دلیل آنکه عملکرد آن‌ها در هنگامی که محصول نیازی به آن ندارد، کاهش می‌یابد اما به طور کامل قطع نمی‌شود. این امر سبب شده تا عملکردهایی مانند سرد کردن و یا گرم گردن درون محصولاتی با این موتورهای بسیار سریع تر انجام شود، در نتیجه موتورهای اینورتر سبب عملکرد بسیار سریع محصولات می‌شود.

معایب موتور اینورتر چیست؟

با توجه به این همه مزایا و خوبی‌هایی که موترهای اینورتر دارند از نقاط ضعفی نیز برخوردار هستند. این موتورها دارای قابلیت‌های بسیار متنوعی هستند که سبب بهبود عملکرد موتورهای اینوتر می‌شود. از معایت آن می‌توان به جریان‌های پی در پی ایجاد شده درون موتور این محصول اشاره نموده که سبب شده تا با افزایش جریان انرژی در آن میزان دمای درون موتور افزایش یابد. همچنین در برخی از مواقع نیز موجب افت ولتاژ میشود و می‌تواند در عمکرد این محصولات سبب ایجاد مشکل شود.

اما یکی دیگر از معایب این نوع موتورها، تعمیرات سخت آن‌هاست. معمولا محصولاتی که دارای موتور inverter هستند به سختی تعمیر خواهند شد و تعمیرکاران محدودی قادر به عیب یابی این نوع موتورها هستند. از طرفی دیگر قطعات استفاده شده در این محصولات گران بوده و در نتیجه هزینه تعمیرات آن چندین برابر نسبت به موتورهای معمولی است.

اگر قصد خرید کالای خانگی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که محصولات مجهز به اینورتر گران‌تر هستند. این اختلاف قیمت میان محصولات inverter دار با محصولات معمولی عادی بوده و طبیعتا قطعات بکار رفته در محصولات شامل inverter، بسیار باکیفیت و بهتر هستند. بنابراین معایب این موتورها عبارتند از:

  • افزایش دمای موتور
  • تعمیرات سخت و تعمیرکاران محدود
  • قطعات گران
  • هزینه تعمیرات بالا
  • اختلاف قیمت محصول نسبت به مدل‌های معمولی

راز استفاده از موتور Inverter در محصولات خانگی چیست؟

هر یک از لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، کولر گازی و غیره که امروزه در فضای امروزی استفاده می‌شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد؛ نیازمند به تغییر سرعت براساس نیاز محصول است که با استفاده ار موتور تسمه‌ای امکان پذیر است. مطمئنا شما تاکنون متوجه شده‌اید که موتور اینورتر چیست و مزایای آن کدام است. همچنین در این محصول با استفاده از کاهش دور موتور و فعالیت پیوسته خود در مدت زمان بسشتر به نسبت موتورهای غیر اینورتر سبب شده تا این موتورها بتوانند عملکرد محصولات خانگی را به طور کامل تنظیم کنند. از این فناوری منحصر به فرد که در طی سال‌های اخیر نیز بیش از هر زمان دیگری در محصولات خود استفاده نموده اند که در ادامه این مطلب به معرفی برخی از این محصولات خانگی و برقی خواهیم پرداخت؛ پس ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

موتور اینورتر در ماشین لباسشویی چه کاربردی دارد؟

برخی از برندهایی که امروزه در حوزه تولید ماشین لباسشویی فعالیت نموده و محصولات خود را روانه بازار می‌کنند، از تکنولویِ بسیار خارق العاده و منحصر به فرد درون این محصولات به نام اینورتر استفاده می‌کنند. این قابلیت بسیار منحصر به فرد درون محصولات خانگی سبب شده تا جریان برقی که وارد موتور می‌شود تا فعالیت خود را آغاز نماید به صورت متناوب وارد موتور می‌شود. هنگامی که شما ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید، ابتدا برای شروع فعالیت خود میزان جریان الکتریکی بسته به نیاز موتور وارد آن شده و به صورت پیوسته ادامه می‌یابد. اما در موتورهایی غیر اینورتر میزان انرژی زیادی وارد موتور شده که حتی برای فعالیت موتور نیز به آن اندازه نیازی نیست. به این ترتیب موتور این ماشین لباسشویی از دوام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار می‌شود. همچنین میزان سلامت موتور بر اساس میزان انرژی که وارد آن می‌شود حفظ شده و در میزان مصرف برق نیز به میزان قابل توجهی صرفه جویی می‌شود.

 

امروزه بسیاری از محصولات پیشرفته دارای موتورهای inverter بوده و از عملکرد صحیحی برخوردار هستند. اگر شما نیز از دسته مصرف کنندگانی هستید که به دنبال خرید یک ماشین لباسشویی مناسب هستید اما مدل مورد نظر خود را نیافته‌اید پیشنهاد می‌کنیم تا در هنگام خرید محصول مورد نیاز خود به نوع موتور آن بسیار توجه نموده و محصولی را برای منزل خود خریداری کنید که از میزان مصرف انرژی پایینی برخوردار باشد. به این ترتیب شما می‌توانید سهم عظیمی در صرفه جویی و مصرف برق داشته باشید.

موتور اینورتر در یخچال فریزر

بی شک بسیاری از مصرف کنندگان در هنگام خرید یخچال بر روی توضیحات آن کلمه اینورتر را می‌بینند و با خود فکر می‌کنند که اینوتر چیست؟ این قابلیت را امروزه بسیاری از برندها برای افزایش کارایی و قدرت به محصولات خود اضافه می‌کنند. بسیاری از یخچال‌ها به خصوص یخچال‌های ساید بای ساید که موتور آن‌ها برای قسمت یخچال و فریزر یکی است و نیازمند به فعالیت بسیار زیادی برای نگهداری مواد غذایی و حفظ کیفیت آن‌ها است، نیازمند به موتورهای بسیار قوی و قدرتمند هستند. همچنین یخچال برای نگهداری مواد غذایی لازم است تا به صورت شبانه روز فعالیت نموده و در نتیجه بتوانند کیفیت مواد غذایی را حفظ نمایند. با استفاده از موتورهای inverter درون یخچال‌ها سبب شده تا عملکرد موتور یخچال‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده و بتوانند بسیار سریع تر از موتورهای معمولی و غیر اینورتر فضای درون یخچال را حفظ نموده و سلامت مواد غذایی را حفظ نماید.

 

همچنین این موتورها موجود در یخچال‌ها سبب حفظ سلامت محیط زیست شده‌اند؛ زیرا این موتورهای به دلیل جریان برق آن به صورت مستقیم فعالیت نمی‌کند، دارای میزان مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردار هستند، به همین دلیل با صرفه جویی در مصرف انرژی برق در حفظ محیط زیست فعالیت می‎‌کنند. همچنین موتور اینورتر به دلیل آنکه با حداکثر توان خود فعالیت نمی‌کنند سبب شده تا دوام و طول عمر آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد و بتواند در طولانی مدت سلامت خود را به طور کامل حفظ نماید. به این ترتیب شما با انتخاب یخچال‌هایی که از موتور inverter برخوردار هستند از دوام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از محصولات این کمپانی در طولانی مدت سلامت مواد غذایی خود را تضمین نمایید.

موتور اینورتر در کولرگازی

این قابلیت ویژه جنجالی در کالاهای سرمایشی و گرمایشی به پا کرده و امروزه تبدیل به یک رقابت پر از چالش میان تولید کنندگان شده است. عموما کولرهای گاری با در حالت خاموشی و یا در حال فعالیت قرار دارند، بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل مصرف بیش از حد انرژی برقی در کولورهای گازی، کولرهای آبی را برای خرید مناسب دانسته و از خرید کولرهای گازی صرفه نظر می‌کنند. برخی از کولرای گازی برای خروج باد سرد و با باد گرم از آن‌ها نیازمند به مصرف انرژی بسیار بالایی هستند و برای نگه داشتن میزان دمای هوا به صورت متناوب نیاز به یک موتوری هستند که به صورت پیاپی خاموش و روشن شود، به روی که یک ساعت استفاده به صورت آن‌ها منجر به مصرف بیش از حد انرژی برقی می‌شود.

اما امروزه برندهای متنوعی موتورهای محصولات خود را به صورت اینورتر تولید نموده‌اند. موتور inverter در کولر گازی به سبب آنکه جریان برق آنها به صورت متناوب است نیازمند به مصرف انرژی بسیار کمتری هستند، به همین دلیل کولرهای گازی به میزان کمتری انرژی مصرف نموده و شما می‌توانید در روزهای سرد زمستان و یا روزهای گرم تابستان ساعت‌ها کولر گازی خود را روشن بگذارید. به همین دلیل ساختار ساده و استلاک بسیار کمی که دارند، از بازده بسیار بالایی برخوردار بوده و تمامی انرژی که دریافت می‌کنند را به طور کامل مصرف نموده و انرژی را هدر نمی‌دهند. همچنین خاموش و روشن نشدن کمپرسور به صورت مداوم سبب شد تا موتور اینورتر در کولر گازی از دوام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار شود. این موتورهای برای حفظ محیط زیست انتخاب بسیار مناسبی بوده و از نظر صرفه اقصادی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند.

موتور اینورتر در ماکروویو

و اما به تازگی در برخی از محصولات مانند ماکروویو از قابلیت اینورتر استفاده نموده‌اند. بسیاری از مصرف کنندگان همواره با خود فکر می‌کنند که این قابلیت چیست اما بسیای از مصرف کنندگان از این قابلیت اطلاعات چندانی ندارند با اصلا نمی‌دانند که به چه معنا است. موتورهای معمولی که در گذشته درون ماکروویو قرارمی‌دانند برای تولید میزان دمای بسیار بالای برای طبخ غذا لازم است تا موتور آن به صورت متناوب خاموش و روشن شود تا بتواند میزان دمایی که شما برای پختن غذای خود تنظیم می‌کنید را حفظ نمایند. در این موتورهای به دلیل جریال مستقیمی که دارند سبب شده تا مصرف انرژی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و موتور این محصول محبور باشد تا با حداکثر سرعت خود به فعالیت ادامه دهد.

این عوامل سبب شده تا موتورهای معمولی در ماکروویوها از دوام و طول عمر بسیار پایینی برخوردار بوده و شما ناچار به تعویض موتور این محصولات می‌شوید. اما امروزه از موتور اینورتر در ماکروویو استفاده نموده‌اند که این امر سبب شده تا میزان دوام و طول عمر این محصول به میزان قابل توجهی افزایش یابد و همچنین این موتورها به گونه‌ای فعالیت خود را تنظیم نموده‌اند که به کمترین میزان انرژی نیاز داشته باشد و مصرف انرژی را در ماکرویوو چندین برابر کاهش دهد. موتور این محصولات به سبب راندمان بالایی که دارند سبب شده تا محصولاتی که دارای موتور با این قابلیت خاص هستند از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار شده و به این ترتیب شما با خرید محصولات دارای inverter سلامت ماکرویوو خود را در طی مدت زمان طولانی تضمین کنید.

سخن آخر

در این محتوا معنای اینورتر چیست و چه فوایدی دارد را مورد بررسی قرار دادیم، همانطور که متوجه شدید، محصولاتی که از قابلیت inverter برخوردار نبودند به دلیل وجود جریان مستقیم در آن‌ها و اینکه با حداکثر فعالیت خود باید فعالیت می‌نمایند، سبب شده تا این موتورها از میزان دوام و طول عمر بسیار پایینی برخوردار بوده و به این ترتیب در طی مدت زمان کوتاهی به دلیل فعالیت زیاد دچار آسیب شوند. اما محصولات برقی متعددی که امروزه ما در منزلمان نیز از آن استفاده می‌کنیم، از تکنولوژی اینورتر برخوردار هستند.

این امر سبب شده تا میزان دوام و طول عمر این محصول به میزان قابل توجهی افزایش یابد. همچنین به سبب آنکه موتورهای اینورتر بر اساس نیازهای محصول فعالیت نموده و یا انرژی استفاده می‌کنند سبب شده تا میزان مصرف انرژی در این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این امر سبب شده تا یکی از دغدغه‌های بسیار بزرگ کشور برای تولید انرژی رفع شود؛ زیرا شما با کاهش میزان مصرف انرژی با استفاده از این موتورها سبب شده تا شما دیگر نگران کمبود میزان انرژی نباشید. موتورهای inverter به خصوص در محصولاتی مانند یخچال که در طول شبانه روز فعالیت می‌کنند، ویژگی بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل شما با استفاده از این قابلیت بسیار ویژه می‌توانید تا سلامت محصولات خود را تضمین کنید.

مطالب مرتبط
برچسب ها
ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه به منزله پذیرفتن قوانین نشر افشین کالا | فروشگاه تخصصی لوازم خانگی و صوتی تصویری می باشد.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است